Ciasto na Piernik Staropolski

Przez ostatnie kilka lat widziałam na różnych blogach przepisy na dojrzewający piernik staropolski i w końcu w tym roku postanowiłam sprawdzić, czy naprawdę jest taki rewelacyjny jak wszyscy piszą, więc jak ostatnio byłam w domu nastawiłam ciasto i teraz dojrzewa (mam nadzieję, że dotrwa do świąt). Mam nadzieję, że wyjdzie pyszny, ale o tym przekonam się dopiero w Święta :) 

Przepis z bloga: Smaczna Pyza


Składniki:
500 g miodu pszczelego
400 g cukru (można dać połowę zwykłego, połowę trzcinowego)
250 g masła (ja dałam 200 g masła i około 50 g smalcu - podobno dzięki dodatkowi smalcu piernik jest smaczniejszy)
125 ml mleka
1 kg mąki pszennej
3 jajka
20 g sody oczyszczonej
1/2 łyżeczki soli
60 g przyprawy do piernika

Wykonanie:
Podobno ciasto na piernik powinno się zarobić kilka tygodni przed świętami. Niektóre osoby wspominają nawet o 5-6 tygodniach, inne twierdzą że wystarczy około 3 tygodni. Niemniej jeżeli ktoś chce go jeszcze zrobić, to jest na to ostatni gwizdek :)


Rozpuścić masło i smalec, następnie dodać miód, cukier oraz mleko i podgrzewać oż do rozpuszczenia się składników na koniec dodać przyprawę do piernika i dobrze wymieszać. Odstawić do ostudzenia. 
Mąkę przesiać, dodać sól i sodę i wymieszać. Wlać przestudzoną płynną mieszankę, dodać jajka i dokładnie wymieszać ciasto. Na tym etapie ciasto jest stosunkowo miękkie, ale wraz z dojrzewaniem gęstnieje. 
Gotowe ciasto przełożyć do szklanej lub kamiennej miski, przykryć folią spożywczą i wstawić do lodówki lub inne chłodne miejsce na kilka tygodni. 

Jak moje ciasto dojrzeje, upiekę z niego piernik i dam znać jak wyszło :) A może ktoś chce spróbować tego piernika razem ze mną? :) 

Komentarze

  1. Piernik musi być pyszny :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tyle się o nim naczytałam dobrego, żeby byłoby mi smutno, gdyby nie wyszedł pyszny :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja jak zwykle się spóźniłam z nastawieniem piernika. Może za rok się uda :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz