Piernik Staropolski z powidłami śliwkowymi i marcepanem

Jak już pisałam w te Święta postanowiłam po raz pierwszy zrobić Staropolski, dojrzewający piernik. Ciasto zarobiłam już pod koniec listopada klik. 4 dni przed świętami upiekłam i przełożyłam piernik, żeby lekko zmiękł, a w Wigilię polałam go polewą czekoladową. I mogę powiedzieć, że wyszedł PRZEPYSZNY. Zdecydowanie wart swojej pracy i myślenia o nim długo przed świętami. Każdy kto go spróbował, to chwalił, więc to nie tylko moja opinia. Polecam zrobić w kolejne święta :D



Składniki
(na 3 podłużne pierniki)

Całość dojrzałego ciasta (przepis tutaj)
2 masy marcepanowe
1,5 słoiczka powideł śliwkowych

Polewa:
pół paczki margaryny
5 łyżek cukru pudru
3 łyżki kakao
2 łyżki wody
1 łyżka żelatyny
5 łyżek kwaśnej śmietany


Wykonanie:

4 dni przed świętami
4 blachy takie jak do piekarnika wyłożyć papierem do pieczenia, a następnie na każdą blachę wyłożyć po 1/4 ciasta (każdy blat można oczywiście upiec osobno). Następnie ciasto rozwałkować na blachach lub wyłożyć dokładnie palcami. 
Piec w temperaturze 175 stopni przez około 15 minut. 
Po upieczeniu blaty piernikowe dokładnie wystudzić. 

Jeden blat bardzo cieniutko posmarować powidłami. Następnie między dwoma foliami spożywczymi rozwałkować około 1 i 1/4 masy marcepanowej na wielkość blachy i umieścić ją na cienkiej warstwie powideł. Przykryć drugim blatem i posmarować go powidłami (ja zużyłam cały słoik). Przykryć trzecim blatem i położyć w chłodnym miejscu na kilka dni, żeby zmiękł. Dobrze jest go czymś lekko obciążyć, ja skorzystałam z ciężkawej deski do krojenia. 

Ostatni blat przekroić na 3 równe części i wykonać te same czynności j.w

1 dzień przed świętami
Zrobić polewę: Żelatynę rozpuścić w wodzie. W garnuszku umieścić margarynę, cukier, kakao i rozpuszczoną żelatynę, dobrze wymieszać i podgrzewać do rozpuszczenia składników (nie dopuścić do zagotowania !!). Następnie schłodzić, aby pozostała lekko ciepła i dodawać po łyżce śmietany, ciągle mieszając. 

Przełożony piernik przekroić na pół i każdą połówkę oblać polewą czekoladową. Wierzch można udekorować np orzechami. 
Pozostawić do wystudzenia polewy.

SMACZNEGO :)






Komentarze

  1. Tak kusi, że zrobię go wcześniej:D Co do seriali: znam i oglądam wszystkie:D Czekam z niecierpliwością na "Sense8":) Jeżeli "Arrow" przypadnie Ci do gustu (jezzz jego klata 0_0 hihihi) to zerknij też na "Flasha":) Dziękuję Ci bardzo za ten wpis, już myślałam, że nic nikt nie ogląda;) I powodzenia na sesji!! Trzymam kciuki:)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz